03-03-07

Beatles hoezen 1: Please Please Me

De hoezen van de Britse Beatles LP's

 

Bij het schrijven van dit artikel heb ik informatie gehaald uit deze boeken: 'Yesterday' door Robert Freeman, The Beatles Anthology book, door The Beatles, 'Many Years From Now' door Miles, 'In My Life' door Pete Shotton, 'The complete EMI Recording Sessions' door Mark Lewisohn en 'The Beatles London' door Mark Lewisohn en Peter Schreuder.

Voorts vond ik interessante informatie op talrijke websites.

 

Deze tekst werd, in een vroegere versie, voor het eerst gepubliceerd, in het Engels, in het tijdschrift Beatles Unlimited.

 


THE BEATLES

Bijna in dezelfde mate waarin hun muziek de wereld heeft veranderd, hebben de hoezen van de hun langspeelplaten mee geholpen de regels te veranderen van hoe een hoes er moet uitzien. Zowat alle hoezen van de originele Britse LP's werden geïmiteerd en geparodieerd door diverse artiesten.

Jammer genoeg werden die hoezen echter, zoals dat ook met de muziek zelf het geval was, veranderd en bijgewerkt voor de Amerikaanse platen.

En, tenminste wat de hoezen betreft, geldt ook voor de cd-uitgaven. Met uitzondering van Sgt. Pepper’s en de luxe uitgave van de Dubbele witte zijn die hoesjes allemaal slechts een verminkte uitgave van het origineel.

 

Natuurlijk werden, zoals dat ook mij de muziek gebeurde, verschillende ideeën uitgeprobeerd, voor de juiste hoes werd gevonden voor elke LP. Een aantal ideeën werden zo uitgewerkt, om dan twe worden verworpen.

 

In deze serie kun je het verhaal lezen achter de hoezen van de oorspronkelijke Britse LP's van de Beatles.

 

deel 1

PLEASE PLEASE ME

 

please

Please Please Me - Angus McBean

 

Toen er voor het eerst overlegd werd hoe de eerste plaat van de Beatles zou heten, stelde hun producer, George Martin, Off The Beatle Track voor. Er kon dan bijvoorbeeld een foto getrokken worden bij het paviljoen van de insecten, in de Londense zoo. Die ligt immers vlakbij de EMI studio in Abbey Road, noord Londen, waar de plaat was opgenomen.

Paul zette meteen wat schetesen op papier. George Martin stelde een fotograaf voor, waar hij eerder al mee had samengewerkt: Angus McBean.

 

2

 

Please Please Me - Paul McCartneys schets. Hoewel John Lennon kunstschool had gevolgd, was het vooral Paul die nauw betrokken was bij het ontwerpen van de hoezen van De Beatles.

 

De directie van de dierentuin wou echter geen toestemming geven.

George Martin vond het echter een goed vondst en toen bleek dat de Beatles de titel niet zouden gebruiken, hield hij hem voor zijn eerste plaat met instrumentale covers van hun nummers, uitgebracht in 1964.

3


George Martin's album

 

In de derde week van januari 1963 vond een eerste fotosessie plaats, in de studio van Angus McBean, in zijn huis in London. De Beatles droegen voor de gelegenheid hun splinternieuwe rood-bruine fluwelen kostuums. Eén van de foto's werd, in september 1963 gebruikt voor het hoejse van de EP The Beatles’ Hits en later, in Amerika, voor de door het label Vee Jay uitgebrachte plaat Introducing The Beatles. Voor deze hoes werd de oorspronkelijke foto echter gespiegeld.

4

 

UK EP-hoes

 

5


USA - Introducing The Beatles album

 

Die eerste fotosessie was niet geheel bevredigend en er werd een tweede keer afgesproken. McBean sprak met hen af in het Londense kantoor van de platenmaatschappij EMI in Manchester Square. Dat gebeurde ergens midden in februari 1963. De fotograaf herinnerde zich later: "Eens door de voordeur kwam ik in het trappenhuis. Er keek iemand over de leuning - Ik vroeg of de jongens daar waren en het antwoord was "ja". "Wel", zei ik, "laat ze zo over de leuning hangen en ik trek ze van hier uit."

Ik had mijn gewone portretlens op, dus ging ik op mijn rug liggen, om zo de foto te trekken. Ik klikte een paar keer en zei "Dat zal het zijn."

 

6


Please Please Me - foto sessie

 

Er werden een paar verschillende foto's getrokken van de vier jongens die over de reling van de eerste verdieping naar beneden keken naar de ingang van het gebouw.

 

Maar niet iedereen was tevreden. Op 5 maart trok de EMI fotograaf John Dove wat publiciteitsfoto's van de Beatles in en rond het EMI-kantoor. Op een aantal van deze foto's zijn ook muziekuitgever Dick James, producer George Martin en manager Brian Epstein te zien.

Na afloop probeerde hij ook een geschikte foto voor de hoes te maken, met de Beatles gekkend rond een parkeermeter op het nabijgelegen Montague Place en van de trappen springend van de EMI studio (later herdoopt in de Abbey Road Studios).

7


Op de trapppen van de platenstudio - John Dove

 

8


Rond een parkeermeter op Montague Place - John Dove

 

Uiteindelijk werd beslist dat de foto van Angus McBean in de trappenhal nog de beste optie was.

De hoes maakte de trappenhal zo beroemd dat wanneer einde jaren ‘90 het EMI kantoor aan Manchester Square werd ontruimd om te verhuizen naar een andere locatie, de trappenhal werd ontmanteld en nauwgezet terug opgebouwd in het nieuwe kantoor.

 

Naast de hoes van de eerste plaat, werden een aantal varianten van deze sessie gebruikt voor deze platen:

 

9


de Britse EP The Beatles (N°1)

 

10


de compilaties The Beatles 1962-1966 (de rode)
en The Beatles 1967-1970 (de blauwe)

 

11


de bootleg cd Come Together (The Beatles In The ‘90s)

  

De tekst op de achterzijde van de hoes werd geschreven door de journalist Tony Barrow, die werd ingehuurd door Brian Epstein.

 

Op de binnenhoes van de eerste oplage werd reclame afgedrukt voor "Emitex" doekjes om vinylplaten mee te reinigen.

 

 

In januari 2001heeft een werknemer van een poetsfirma in het kantoor van EMI in west Londen een doos weggegooid met daarin 450 negatieven. Nochtans stond op de doos aangegeven: "Geen rommel — niet weggooien."

De belangrijkste verliezen zijn de zeven negatieven van de foto's die door Angus McBean werden getrokken voor de hoes van Please Please Me. In februari 2007 werd de poetsfirma door EMI en Apple Corps samen aangeklaagd om een schadevergoeding van 1,1 miljoen euro te betalen.

 

 

Commentaren

Hello, ik heb een van deze hoes met plaat als ze samen over de reling kijken. Wat zou deze van waarde zijn?

Gepost door: greet | 30-04-10

waarde Daar kan ik je echt niet bij helpen, greet. Je kunt best eens op een veilinsite (e-bay bijvoorbeeld) rondneuzen. Misschien vind je daar je plaat wel terug. Dan heb je een idee.

Gepost door: peerke | 03-05-10

Waarde?? Je kunt natuurlijk deze vraag ook voorliggen aan Beatlesfanclub.eu.(info@beatlesfanclub.nl)
Een scan v.d. hoes en een omschrijving doen wondere bij die club.

Groet,

Bertus

Gepost door: Beatlesfanclub.eu | 31-05-10

Waarde?? Je kunt natuurlijk deze vraag ook voorliggen aan Beatlesfanclub.eu.(info@beatlesfanclub.nl)
Een scan v.d. hoes en een omschrijving doen wondere bij die club.

Groet,

Bertus

Gepost door: Beatlesfanclub.eu | 31-05-10

De commentaren zijn gesloten.