07-03-07

Beatles hoezen 2: With The Beatles

WITH THE BEATLES

with


With The Beatles - Robert Freeman

 

In augustus 1963 verbleven de Beatles, tijdens een zomertournee langs de Britse kuststeden, een weekje in een hotel in Bournemouth. Op uitnodiging van Brian Epstein, kwam de jonge jazz-fotograaf Robert Freeman (27), een paar dagen bij hen op bezoek, om wat foto's te trekken.

Wanneer George Martin belde dat er een foto nodig was voor de hoes van de tweede LP van de Beatles album, vroeg Brian hem of hij wat ideeën had. Robert stelde voor om iets te doen met schaduw, iets dat aansloot bij het imago van de Beatles in hun zwarte kledij. Iets in de aard van zijn zwart-wit foto's van jazz artiesten.

Freeman herinnert zich dat de volgende dag alles werd klaargezet in de eetzaal van het Palace Hotel: met de kastanjebruinen fluwelen gordijnen als achtergrond en het natuurlijke licht dat van opzij binnenviel door de grote ramen.

2


Robert Freeman's boek - A Private View

 

Paul McCartney meent nochtans dat de sessie plaatsvond in een gang: "Hij sleepte vier stoelen aan en zette die klaar in de gang. Het was helemaal niet zoals in een studio. De gang was eerder donker en er was een raam aan het einde. Door die natuurlijke lichtinval te gebruiken verkreeg hij dat beeld."

Freeman zette Ringo opzettelijk wat lager om geen vier koppen in een rij te krijgen. Ringo was trouwens al wat kleiner en hij was als laatste bij de groep gekomen. Freeman herinnert zich niet dat hij hen expres in een bepaalde volgorde heft geplaatst, maar merkte achteraf dat de volgorde net omgekeerd was ten opzichte van die van de eerste hoes, Please Please Me.

 

Freeman gebruikte een erg gevoelige film, met grove korrel en een telelens van 180 mm. Binnen een half uurtje was één van de allerbekendste hoezen in de muziekgeschiedenis ontworpen.

Paul: "Hij verkreeg dat sfeervolle beeld, waarvan mensen denken dat er eindeloos is aan gewerkt met de grootst mogelijke technische details. Maar het duurde nog geen uur. Hij zette zich, nam een paar foto's en klaar was hij... Robert was goed. Ik hield veel van zijn foto's."

 

Hoewel de Beatles blij waren met het resultaat – het riep herinneringen op aan de foto's die Astrid Kirchherr en Jürgen Volmer van hen trokken in Hamburg in 1960 – was dat niet voor iedereen het geval. Tony Barrow, die de publiciteit voor de groep verzorgde, schreef in het fanblad Beatles Monthly dat "Brian Epstein ontgoocheld was over de foto en dat de Beatles hem onder druk zetten om hen te steunen en de foto door te drukken bij de platenmaatschappij."

De verantwoordelijken bij EMI vonden dat de foto "shockerend humorloos" was. "Waar is de vreugde? Waarom kijken ze zo streng? Wij willen blije Beatles voor blije fans."

 

3

Blije Beatles voor blije fans - een ongebruikte outtake van de sessie - Robert Freeman

 

Bovendien werden dat soort zwart-wit foto's voordien enkel gebruikt voor jazzplaten, waarvan het ontwerp doorgaans kwalitatief hoogstaand was. Voor populaire muzikanten werd zoiets gewoon weg niet gedaan.

Uiteindelijk wonnen de Beatles het pleit en werd de hoes één van de meest herkenbare beelden van de groep.

 

Opnieuw werd de hoestekst voor de achterzijde toe vertrouwd aan Tony Barrow.

In de Verenigde Staten werd dezelfde foto gebruikt voor de eerste plaat die er werd uitgebracht door Capitol: Meet the Beatles!. Hiervoor werd de foto echter blauw getint.

Meet_the_Beatles


Meet The Beatles - USA album

 

Freeman werd nooit aangesteld als de officiële fotograaf van de groep, maar hij zou hen in de volgende drie jaar dikwijls blijven trekken. Paul McCartney omschreef zijn foto's later als "van de beste die er van de Beatles zijn gemaakt".

 

 

Meet_the_Residents

De hoes werd - zoals trouwens alle hoezen van de groep - regelmatig geïmiteerd of geparodieerd. Een voorbeeld is de hoes van Meet the Residents:

 

 

 

De commentaren zijn gesloten.