27-04-07

Beatles hoezen 7: Revolver

REVOLVER


De ontwerper van de vorige hoezen, fotograaf Robert Freeman werd ook nu weer voor ideeën gevraagd. Hij kwam met een montage voor van de gezichten van de vier Beatles, die op de plaat zelf zou worden afgedrukt. De plaat zou dan in een doorzichtige hoes worden gestopt. Wanneer de plaat werd afgespeeld zouden de vier gezichten dan samenvloeien tot één enkele afbeelding. Maar het resultaat was niet zo goed als het idee. De montage is afgedrukt in het boek The Beatles Anthology book.

Omdat Freeman zijn eerste film ging draaien, in 1966, was het zijn laatste opdracht voor de Beatles. Er was dus geen sprake van een ruzie. 


Klaus Voormann, een vriend van vroeger, uit de Hamburgse tijd van de groep, was recent naar London verhuisd om er een muziekcarrière uit te bouwen. Aan hem werd gevraagd om de hoes te ontwerpen. 

Om alvast een beeld te krijgen laten ze hem enkele van de pas afgewerkte tracks horen. "Je kunt je voorstellen hoe ik me voelde toen ik een paar van die nummers had gehoord," vertelt Klaus in Mojo. "Er werden nieuwe wegen ingeslagen en ik moest met iets komen dat even radicaal vernieuwend was. Of de koper ten minste een beeld geven van wat hem te wachten stond. [Hun manager] Brian Epstein had schrik dat de fans zich van hen zouden afkeren en uitroepen 'Wat is er met onze Beatles gebeurd? Ik wil ze terug gelijk vroeger.'"   "Ik wou daarom iets totaal anders maken," vertelde hij Martin O'Gorman in 2006. "Ik maakte wat schetsen in viltstift, op een groot blad in A2 formaat, met verschillende tekeningen van de koppen.
Van de presentatie maakte ik geen grootste show. Ik vouwde het blad gewoon op, stak het in mijn zak en ging naar hen toe. Dat was genoeg!"

Zijn ontwerp was een lijn tekening van de vier hoofden. "Ik tekende hen uit mijn geheugen," legde hij uit in Mojo. "Het gezicht van George was het moeilijkste. John, Paul en Ringo waren gemakkelijk, maar George was altijd een probleem. Ik kreeg het maar niet goed. Dus pakte ik een krant met een foto van hem en knipte de ogen en de mond uit."

 

Volgens Johns vriend, Pete Shotton, werd de foto's uitgezocht bij Lennon thuis, in Kenwood: "John, Paul en ik zelf waren een hele avond in de weer met bladeren door stapels kranten en tijdschriften om foto's te zoeken van de Beatles. Die knipten we dan uit en plakten ze op. De resultaten van ons werk werden later gevoegd tussen de tekeningen van Klaus Voormann."

"De foto van Ringo met het gestreepte hemd kwamen uit een tijdschrift," vertelt  Voormann, "Op de foto had een meisje een poster tegen de muur. Vandaar die rare hoek. Ik zocht speciaal naar foto's waarop John gezichten trok of Paul aan het lachen was. Gewoon foto's die hen van van hun vriendelijke kant tonen."

"Er was een afbeelding bij waarop Paul op het toilet zit. Ik denk dat die in  Hamburg werd getrokken."

Klaus herinnert zich de voorstelling van het afgewerkt geheel. "Ik trok naar het  EMI kantoor, naar het bureel van George Martin en ik zette het karton daar op een lage kast. Brian Epstein was er bij, George Martin, zijn secretaresse en de vier gasten. Ik had er schrik voor, want niemand zei een woord. Ze keken alleen maar. Ik dacht, verdomme, ze vinden het maar niks.

Paul kwam naar voren, om iets te onderzoeken. Toen zei hij: "He, dan ben ik, op de pot!" George Martin keek er naar en riep: "Dat kun je niet tonen!" Paul weer: "Maar nee, dat is fantastisch!" Maar toen dacht hij er even over na en zei dan toch: "Misschien moeten we die er toch maar afhalen."

Dat brak het ijs.

Toen begonnen ze allemaal door elkaar te praten. Iedereen vond het goed, George vond het goed, John vond het goed, Ringo vond het goed. Ik keek naar Brian, die in een hoekje stond... met tranen in zijn ogen. Ik dacht: "Oh, nee… wat is die bezig?" Hij kwam naar me toe en zei: "Klaus, dit is precies wat we nodig hebben. Ik had er schrik voor dat het niet goed zou komen, maar ik weet dat dit de prefecte hoes is. Bedankt!""

Klaus heeft zichzelf ook op de hoes getekend: een klein figuurtje, aan de rechterzijde, tussen de hoofden van John en George.


In The Beatles Anthology vertelt Paul: "We vonden het geweldig dat er kleine dingetjes uit de oren kwamen en hoe hij die kleine collage had gemaakt tussen die grotere tekeningen. Hij kende ons ook goed genoeg om ons echt te vatten in die tekeningen. We waren geflatteerd."

 

De titel van de plaat stond nog niet vast. Die werd pas beslist op 2 juli 1966, terwijl de Beatles op tournee waren, in Tokio. Lange tijd werd Abracadabra overwogen, maar die titel bleek iemand anders al te hebben gebruikt. Andere kandidaten waren: Magic Circles en Beatles On Safari, Bubble And Squeak en Free Wheelin' Beatles. Uiteindelijk was iedereen het eens over  Revolver. De titel is een referentie naar de beweging (to revolve) van de plaat op de draaitafel en heeft niets te maken met een wapen.

Voor de achterhoes, werd een zwart-wit foto van Robert Whitaker gekozen, waarop de bekende gezichten verborgen zijn achter zonnebrillen. De foto werd getrokken tijdens het draaien van de promo filmpjes voor 'Paperback Writer' en 'Rain'. Voor de Amerikaanse Capitol versie van Revolver werd een lichtjes afwijkende foto gebruikt.


 

Op 11 maart 1967 wordt Revolver verkozen tot "Beste LP hoes van 1966", tijdens de negende uitreiking van de jaarlijkse Grammy onderscheidingen.

De commentaren zijn gesloten.