16-03-08

Dennis Wilson - Bambu

Dennis_Wilson

 

 

 

 

 


Muziek is mijn leven

Zelfs voor dat Pacific Ocean Blue in de winkels lag, was Dennis Wilson al begonnen aan de opvolger. Tijdens die eerste sessies werkte hij aan overschotjes, zoals '(I Found Myself in a Wild Situation' en een nieuwe opname van 'School Girl'. Beide nummers waren een beetje aangebrand en misschien daarom wat storend bevonden voor de atmosfeer van de eerste plaat.
Uit deze sessies dateert ook de backing track voor 'Baby Blue Eyes'.

In mei geeft hij een interview aan David Leaf om Pacific Ocean Blue te promten. Maar hij wil het eigenlijk liever hebben over de opvolger. "[De platenmaatschappij] ziet het als één, twee, drie …  maar ik stop gewoon niet met opnemen. Je praat nu met een freak of iemand die er helemaal in op gaat. Ik woon praktisch in de studio en anders ben ik op tournee om muziek te spelen. Als ik naar het krot moet waar ik woon, haat ik dat. Muziek is alles. Het podium, opnemen, handtekeningen uitdelen, me zorgen maken of ik wel wordt gedraaid, me zorgen maken om tegen jou te praten… alles.
Als er een echte grote liefde is in mijn leven dan is het Karen Lamm en muziek. Klinkt belachelijk, niet? Ik hou er gewoon van. Ik doe het heel erg graag. Kom vanavond mee naar de studio, dan kun je me aan het werk zien..... het is een heel nieuwe aanpak... het nummer heet "He's a Bum." Er zitten wat gemene regels in - "he likes to do it on his hands and knees"."

Dankzij dat interview werd 'He's a Bum' een van de bekendste onuitgebrachte nummers van Dennis Wilson. Blijkbaar is er echter nooit meer dan een demo van opgenomen en wat er van verschenen is op bootlegs is een abominabele kwaliteit.


Bambu Productions

Deze sessies werden nog geproducet samen met Gregg Jakobson. Dennis en Gregg hadden plannen om samen een studio te bouwen op Hawaii: de Sunset Studios. Ze kochten daarvoor een stuk grond van zo'n 20 are aan de noordkust van Oahu. De bedoeling was om er te gaan wonen en te werken samen met andere muzikanten in de prachtige, vredige omgeving. Alles zou worden geregeld door hun nieuwe firma Bambu Productions.

"De naam Bambu kwam voort uit hun plannen voor een studio en verblijven in Hawaii,"  verklaarde de auteur Jon Stebins. "Sommigen menen dat het nooit echt de werktitel was voor de tweede LP, maar alleen voor het grotere plan er rond."

Natuurlijk kwam het plan nooit verder dan het dagdromen: Dennis had noch het geld, noch het doorzettingsvermogen. Uiteindelijk verloor hij zijn interesse. Jakobson zette de plannen, in een andere vorm, door nadat Dennis er uit was gestapt.


De niet zo zonnige Beach Boys

Maar ook de plannen voor een promotietournee voor Pacific Ocean Blue moest hij opgeven. Officieel wou Caribou niet genoeg geld investeren om blazers en strijkers mee te laten touren. Maar later is uitgekomen dat een aantal leden van de Beach Boys hem duidelijk lieten verstaan: als je solo gaat lig je eruit.

De relaties tussen de leden van de band waren in die tijd zo al erg verzuurd. Zo erg zelfs dat de band even splitte. Dat gebeurde in september 1977 – vlak nadat Pacific Ocean Blue op de markt kwam.

Het zal dan ook niemand verwonderen dat Carl en Dennis verkozen thuis te blijven terwijl Mike Love, Alan Jardine en Brian Wilson naar Fairfield, Iowa trokken om er een Kerstplaat te gaan opnemen, als laatste plaat om van het met hun platenmaatschappij af te raken.

Uiteindelijk was Dennis toch bereid één nummer bij te dragen: 'Holy Evening' (oook wel 'Morning Christmas' of 'Holy Holy') werd opgenomen in de Brother Studio, in Santa Monica. Zoals enkele jaren gelden bleek toen de Kerstplaat werd uitgebracht (met zo'n 25 jaar vertraging), was dit nummer veruit het beste geweest van het hele gedoe.
 
Deze M.I.U. sessies werden gevolgd door een drie weken durende tournee door Australië en Nieuw Zeeland, in februari en maart 1978. Carl en Dennis konden niet onder deze verplichting uit en trachtten dan maar hun frustraties te verdringen met alcohol en drugs.


Een nieuwe partner

Vermits Dennis grotere ambities had voor zijn tweede LP dan voor zijn impressionistische debuut had hij nood aan een vervanger voor Gregg Jakobson. Hij vond de perfecte man in Carli Muñoz.

De van Puerto Rico afkomstige Carlos C. Muñoz was in 1970 bij de tour band van The Beach Boys gekomen. In eerste instantie als percussionist, maar na het verdwijnen van Daryl Dragon had hij diens plaats ingenomen achter de piano. Van opleiding was hij jazz pianist, maar daarnaast schreef hij ook zelf nummers en arrangementen.

In april 1978 verzamelde een troep muzikanten in de Brothers Studio, de opnamefaciliteit speciaal gebouwd voor The Beach Boys. De muzikanten waren gerekruteerd uit de tourband van de Beach Boys aangevuld met enkele leden uit de new wave band The Load.

Het opzet was om, onder leiding van  Munoz, wat nummers op te nemen die Carli de afgelopen jaren had geschreven. Dit was heel andere koek dan POB. 'Under the Moonlight' bijvoorbeeld was een stevige rocker met een spetterende gitaarsolo van Ed Carter. In het dynamische 'Companion', op tekst van Rags Baker, kwam de Zuid Amerikaanse roots van Muñoz naar boven. Carl Wilson was gek van dit nummer en stelde zelfs voor om het zelfs als titelsong te gebruiken voor de volgende Beach Boys plaat.

De oudste compositie van Muñoz die werd op band gezet tijdens deze sessies dateerde zelfs al van 1967 of 1968. 'It's Not Too Late' ook gekend als 'It Won't Be Long' wordt door sommigen beschouwd als één van de beste nummers uit het oeuvre van de Beach Boys. Na een gevoelig intro van Dennis neemt Carl de zang over – en hoe!. Het contrast tussen de stemmen van de beide broers is verbluffend, maar het effect werkt perfect.

Het bekendste van deze nummers van Carli Muñoz is het ontroerende 'All Alone' dat in 1997 werd uitgebracht op Endless Harmony. Carli schreef het nummer in 1970-'71, toen hij pas bij de groep was gekomen.

Verdere titels zijn 'Shu-Ru Bop' en 'La Plena de Amor', maar deze nummers zijn waarschijnlijk nooit afgewerkt en zijn ook nooit opgedoken.

Deze opnamen zijn uniek in het werk van Dennis. Carli Muñoz droeg niet alleen de composities aan, maar hij zorgde ook voor een strakke productie en een onkarakteristiek commercial geluid. Dennis van zijn kant, gaf zich – zoals altijd -  helemaal. Zijn zangpartijen waren zelden beter en hij maakt de nummers tot de zijne.


Eventjes opnieuw getrouwd

Ondanks geruchten dat zijn ex, Karen Lamm hem twee keer in een maand met een andere vrouw betrapt had, trouwden ze voor een tweede keer op 28 juni, in Las Vegas. Hij beloofde haar een nieuwe start en verzekerde haar dat hij van de cocaïne en heroïne zou afblijven. 

Twee weken later vroeg ze opnieuw de scheiding aan.


Alleen verder

Die zomer en herfst zette Dennis sporadisch de opnamen in zijn eentje verder. Dat verzuurde de relatie met Caribou verder, want Jim Guercio stond er op dat Dennis werkte met een producer.

In augustus werden 'Love Surrounds Me' en ‘Time For Bed’ op band gezet. In dat eerste nummer, samen geschreven met Geoffrey Cushing-Murray, bezong Dennis de breuk met Karen. Na de recentste ontwikkelingen is het niet te verwonderen dat het een van zijn droevigste nummers werd.
Het al even emotionele 'Baby Blue Eyes' kreeg zijn eerste zangpartij… door Carl. Dennis beperkte zich tot een eenvoudig gefloten middenstukje.

Verder is er ook nog een backing track getiteld 'New Orleans'. Het is niet duidelijk of het instrumentaal moest blijven of dat er later een tekst zou worden ingezongen.

Het werk werd  einde september 1978 afgebroken toen, op aandringen van Karen, Dennis zich liet opnemen in het Century City hospital om er af te kicken.

De laatste 'start datum' voor een nieuw nummer is 15 oktober 1978: 'I Love You.' Maar omdat Dennis wel meer wiste en over opnam, is het onmogelijk te zeggen of hij later toch niets meer heeft gedaan.


De deur gaat dicht

Brothers Studio werd verkocht. De studio, waarvan Dennis en Carl mede-eigenaren waren, draaide al jaren met verlies. "Het probleem met de Brother Studio was dat het een plaats werd waar teveel verslaafden rondhingen," verklaarde Jerry Schilling, toen  manager van The Beach Boys. "Carl wou daar niets mee te maken hebben en Dennis had niet genoeg geld om alleen verder te doen."

Het sluiten van de studio betekende het einde van Bambu. Als een van de bazen kon hij gaan werken wanneer hij er zin in had – als de zaak niet geboekt was door iemand anders natuurlijk. Een keer de studio verkocht was, werd het veel moeilijker voor de legendarisch ongeorganiseerde Dennis om te werken wanneer hij wou.

Dus werd er vanaf december, verder gewerkt in de huisstudio van Tom Murphy in Venice Beach. De gemoedelijke sfeer en de tolerante persoonlijkheid van de geluidstechnicus van de Beach Boys pasten bij de ongewone werkmethoden van Dennis. Tijdens deze sessies werd er vooral gewerkt aan het mixen van de tracks. Toch werd er ook sporadisch nog wat opgenomen. Zo voegde zijn nieuwe grote liefde, Christine McVie van Fleetwood Mac, backing vocals toe aan een aantal tracks.

Maar het werk werd ernstig ondermijnd door het onvermogen van Dennis om van de drank te blijven. "Hij kon gewoon niet van de fles blijven. Ik moest dikwijls de sessies stop zetten en hem naar huis brengen," vertelde Tom Murphy. "Mijn creatieve kant zei: ik ga de mixen niet alleen afwerken want het is Dennis zijn project. "

 

garden

Dennis in Christine voor een hartvormige aanplanting die Dennis als verrassing in haar tuin had laten aanleggen. Toen ze enkele dagen later de factuur kreeg vond ze het iets minder fijn.  


Eieren voor zijn geld

Korte tijd later bood Dennis twee van zijn solotracks aan The Beach Boys aan. Die konden die nummers best gebruiken om hun debuutplaat voor Caribou wat te versterken. Maar het betekende wel de genadeslag voor zijn tweede solo-LP.

Zowel 'Love Surrounds Me' als 'Baby Blue Eyes' (afgekort tot 'Baby Blue') kregen enkele overdubs om er meer Beach Boys songs van te maken, voor ze werden toegevoegd aan L.A. (Light Album).


Afgelopen

Na 1978 kwam Dennis Wilson niet meer veel in een opnamestudio. Volgens David Leaf, waren er nog wat opname in Hawaii maar die banden zijn nergens terug te vinden en de informatie beperkt.

Geluidstechnicus Stephen Desper weet dat "Dennis de studio één keer bezocht [tijdens de Beach Boys sessies in juli 1979] Verder bleef hij op zijn boot." Omstreeks 1980-81 produceerde hij enkele sessies voor Brian ('Night Bloomin' Jasmine', 'Stevie' en de beruchte Hamburger Sessions).

Zijn stem was tegen die tijd finaal naar de knoppen. Na jaren van wangebruik schoot er niet veel van over. "Dennis was er van overtuigd dat een klap op zijn keel door Stan Love [de broer van Mike] tijdens een vechtpartij de doorslag had gegeven. Hij onderging verschillende operaties op beschadigd weefsel te verwijderen, maar zelf gaf hij zijn stembanden nooit de kans om te genezen."

Op 28 december 1983, kort na zijn 39ste verjaardag verdronk Dennis Wilson in de haven van Marina Del Ray, bij Los Angeles. In een zoveelste dronken bui probeerde hij, in het ijskoude water, wat spullen te zoeken die hij eerder van zijn boot had gegooid in die buurt.


Om af te sluiten, een citaat van de man zelf:

"Alles wat ik ben of ooit zal zijn zit in mijn muziek. Wil je me kennen, luister dan."

Commentaren

Dennis Wilson Jaren geleden Bamboo van Dennis Wilson uit de uitverkoopbakken geplukt en je artikel is een mooie aanleiding om de cd weer eens goed te beluisteren.
Ik was hem een beetje vergeten maar eigenlijk best een mooi werkje. Soms zeer orchestraal en soms ook erg Beach Boys.Vooral tussen de Bonustracks zitten echte juweeltjes.Ga vooral door met je interessante
artikelen
Groetjes
Aart

Gepost door: aart | 23-03-08

De commentaren zijn gesloten.